مقابله با هشتپای تبلیغات در اینترنت با اَدبلاک، یا چطور به جای تبلیغات گربه ببینیم؟

من از تبلیغات، هر جور تبلیغی نفرت دارم. فکر می‌کنم وقتی خودم نخواسته‌ام و دلم نمی‌خواهد، تبلیغات یک جور تجاوز دیداری و شنیداری به حریم خصوصی آدم است.

رادیو، تلویزیون، یوتیوب، شبکه‌های اجتماعی و هر جا که تبلیغی ببینم اگر از دستم بر بیاید می‌زنم جلو، اگر نه، عطای رادیو و تلویزیون و آن شبکه کذایی را به لقایش می‌بخشم و می‌روم کتاب می‌خوانم – خدا را هزار مرتبه شکر هنوز هشت‌پای تبلیغات دست‌هایش یا نمیدانم پاهایش را به درون دنیایِ کاغذی کتاب نکشیده.

اما مدیریت اوضاع تبلیغات توی دنیای اینترنت چندان ساده نیست و حتا بسان جنگی تمام عیار برای تصرف صفحه‌ی نمایشگر و مرورگر من می‌ماند. وارد هر تارنمایی که بشوی چشمهایت درد می‌گیرد و نفس آدم بند می‌آید از اینهمه تبلیغ ریز و درشت و رنگارنگ، و یک لقمه مطالعه را این چشمک‌زن‌های مزاحم، حرام آدم می‌کنند.

اضافه هم بکنم که همین تبلیغات رنگیِ جور واجور چطور پهنای باند شما را می‌بلعد و وب‌گردی را کند می‌کند.

داشتم از اینترنت دست می‌شستم که چند سالِ پیش، افزونه‌ی سلحشوری را در مرورگر کروم یافتم که برای مبارزه با جریان مداوم تبلیغات و مقاومت در برابر یورش‌های مداوم آن سینه سپر می‌کرد و مبارز می‌طلبید آنهم بی هیچ چشم‌داشتی و به رایگان. نام این افزونه‌ی سلحشور که درود خدا بر ۱۳ برنامه‌نویس دلاور آن باد «ادبلاک» است. کشفِ ادبلاک، وب‌گردی را برای من دوباره تبدیل به یک کار و تفریح لذت بخش کرد.

ادبلاک
«اَدبلاک»: افزونه‌ی سلحشور و بی‌ادعای دنیای وب

این افزونه را می‌توانید اینجا بیابید. همه جور مرورگر از «کروم» گرفته تا «فایرفاکس» و «سافاری» و حتا «اِج» را هم پشتیبانی می‌کند. برای تلفن‌های همراه هم راهکار دارد.

امروز نگاه کردم دیدم این افزونه‌ی دلاور نزدیک به ۱۳۰ هزار تبلیغ را لت و پار کرده و همه را دور از چشم من و یواشکی سربریده، پدر سوخته‌ی فسقلی! فقط در یک صفحه از تارنمای یاهو همانطور که در تصویر پایین می‌بینید جلوی یورش ۵۹ تبلیغ ریز و درشت را گرفته است. یعنی یاهو ۵۹ تبلیغ و ردیاب را در همان سلام و علیک اول سراغ آدم روانه می‌کند.

ادبلاک
اَدبلاک تا الان ۱۳۰ هزار تبلیغ ناخواسته را تارومار کرده است

اگر هم تبلیغی از زیر دست ادبلاک در رفت و خودش را به نمایشگر شما رساند کافی است یا یک کلیک راست، ترتیب آن تبلیغ گستاخ را هم بدهید.

اما چند وقتی‌ست «اَدبلاک» از این هم پا را فراتر نهاده و درهای جدیدی را به روی من برای لذت از این دنیای مجازی گشوده است، آنهم فقط با پرداخت یک دلارِ ناقابل. این یک دلار چکار می‌کند؟ – علاوه بر اینکه تشکری از این لشگر برنامه‌نویس ۱۳ نفره می‌کنید – به جای تبلیغات موذی، عکسِ سگ و گربه و طبیعت جایشان می‌نشاند و اگر مثل من دلداده‌ی گربه‌ها باشید به جای تبلیغات، بچه گربه نشانتان می‌دهد.

ادبلاک
نشاندن عکس گربه‌های ملوس به جای تبلیغات

البته به جز تار و مار کردن تبلیغات و نشاندن عکس سگ و گربه، کارهای دیگری هم این افزونه بلد است. مثلا می‌تواند جلوی استفاده از رایانه‌ی شما برای استخراج ارزهای دیجیتالی را بگیرد و یا سد راه بدافزارها ‌شود، و یا در برابر برنامه‌هایی که ردپای شما در اینترنت را ثبت می‌کند می‌ایستد. همان برنامه‌ها که تعجب می‌کنید از اینکه چرا فیسبوک مرتب به شما هی عکس همان چیزی – حالا من اسمش را نمی‌برم – را نشان می‌دهد که شما یواشکی در گوگل یا جای دیگری جستجو کرده بودید و پیش خودتان می‌گویید حتمن یک جور ذهن‌خوانی (تله‌پاتی) بین شما و فیس‌بوک وجود دارد.

امیدوارم این افزونه حالا حالا زنده باشد و اسیر شکایتِ تبلیغات‌چی‌های بزرگ دنیا نشود.

درود بر ۱۳ دلاور اَدبلاک

دیدگاه‌تان را بنویسید